Scholing
Het brein is een samenspel van omgeving, hersenontwikkeling en aanleg. Het is een hardnekkig misverstand dat mensen een universeel vermogen hebben om een bepaald gedrag te vertonen, namelijk dat ze logisch, redelijk en consequent zijn. Veel gedrag is aangepast (adaptatie) gedrag gericht op overleven en welbevinden. We hebben allemaal onze eigen overlevingsstrategie.
Als het brein beschadigd raakt/is, dan raken we veel van onze “zekerheden” kwijt. De wens is om die zekerheden weer te herstellen.
Daarvoor is een integrale kijk nodig op de oorzaken en de oplossingen van onbegrepen gedrag. Dit betekent interdisciplinaire samenwerking, met als doel is Welzijn en Welbevinden.
In een integrale aanpak is scholing van iedereen die betrokken is bij de zorg en bij het welzijn van iemand met hersenschade, van essentieel belang. Personeel scholen is belangrijk, maar als de manager niet overtuigd is van het belang en effect van interventies, is dit een verloren moeite (en weggegooid geld).
Kennis over de prikkelverwerking in het brein is bij een ieder nodig om nieuwe inzichten/oplossingen tot een succes te maken.